Museum Weserburg

Beschreibung: 

Catalog · 2015
Paintings by ter Hell from the Georg Böckmann collection,
presented at Museum Weserburg, Bremen/Germany

104 pages · 28 x 23 cm · 56 pictures
German · French brochure

Museum Weserburg, Bremen/Germany
ISBN 978-3-946059-02-8
20.00 € incl. shipping in Europe (order at: mail@terhell.info)

Introduction by Peter Friese, Museum Weserburg
Texts by Guido Boulboullé and Detlev Stein (Interview with ter Hell)

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ABOUT THE EXHIBITION (INVITATION TEXT)

In a major solo exhibition from November 7, 2015 to April 10, 2016, the Weserburg will for the first time provide a comprehensive insight into the work of the Berlin painter ter Hell (*1954).
His paintings combine elements of German Informel with those of Abstract Expressionism of the New York School and combine them with the sign language of graffiti art. ter Hell combines non-figurative, in direct gesture developed color forms with subcultural protest. In a provocative way, he also uses the spraycan to integrate sentence fragments and language signs into his abstract pictorial world. In contrast to the «Junge Wilden», who attracted attention after 1980 with figurative and sometimes garishly colored neo-expressive pictures, ter Hell clings to a nonrepresentational, but at the same time vehemently gestural painting. His colour explosive criticism of the present makes ter Hell an artist to be rediscovered. On show is a representative selection of works from the Böckmann Collection, which has been associated with the Weserburg since its foundation.

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ÜBER DIE AUSSTELLUNG (EINLADUNGSTEXT)

In einer großen Einzelausstellung gibt die Weserburg vom 7. November 2015 bis 10. April 2016 ­erstmals einen umfassenden Einblick in das Werk des Berliner Malers ter Hell (*1954).
Seine Bilder ver­einigen Elemente des deutschen Informel mit denen des Abstrakten Expressio­nismus der New Yorker Schule und kombinieren sie mit der Zeichensprache der Graffitikunst. Ungegenständliche, im direkten Gestus entstehende Farbformen verbindet ter Hell spannungsreich mit subkulturellem Protest. Auf provokante Weise­ integriert er zudem mit der Spraydose Satzfragmente und Sprachzeichen in seine ­abstrakte Bildwelt. Anders als die »Jungen Wilden«, die nach 1980 mit figurativen und teilweise grellfarbigen neoexpressiven Bildern auf sich auf­merksam machten, hält ter Hell an einer ungegenständlichen, aber gleichfalls heftig-gestischen Malerei fest. Seine farbexplosive Kritik an der Gegenwart macht ter Hell zu einem Künstler, den es neu zu entdecken gilt. Gezeigt wird eine repräsentative Werkauswahl aus der Sammlung Böckmann, die der Weserburg seit ihrer Gründung verbunden ist.

 

 

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